عکس, فیلم

پالت رنگ چیست؟

رنگ در طراحی

دنیای پیرامون ما از دو عنصر فرم (شکل) و رنگ تشکیل شده است. تاثیر رنگ در زندگی انسان به قدری است که حتی تصور زندگی بدون رنگ ناممکن است. رنگ پدیده و موهبت شگفت انگیز و شکوهمند هستی است و به زندگی انسان احساس و اشتیاق می بخشد. رنگ به فرم، کمال می بخشد و به آن جان می دهد. انتخاب رنگ مناسب برای طراح، یکی از مهمترین اصول می باشد.

پالت رنگ در طراحی وب

پالت رنگ در گرافیک و نقاشی

آیا یک طراح باید تمام اصول رنگ شناسی را بداند؟

شاید یک طراح در هر زمینه شغلی زمان کافی برای یادگیری تمام اصول رنگ شناسی را نداشته باشد. بنابر این راه حل یک طراح حرفه ای و باهوش مطالعه مختصری در زمینه اصول اولیه رنگ شناسی و همچنین استفاده از پالت های رنگی استاندارد است.

پالت رنگ در طراحی لباس، مد و فشن

پالت رنگ در طراحی معماری

پالت رنگ چیست؟

پالت رنگ، مجموعه رنگ‌ هایی است که شما برای یک پروژه استفاده می‌ کنید. وقتی ما یک پالت رنگی ایجاد می کنیم، در واقع به دنبال رنگ‌ هایی هستیم که به خوبی با یکدیگر همخوانی دارند و ترکیب زیبایی بوجود می‌ آورند.
انتخاب پالت رنگ و داشتن یک مجموعه کد رنگ جذاب و به روز کار آسانی نیست. اگر تصمیم گرفته باشید توی پروژه‌ تان رابط کاربری زیبایی طراحی کنید و همه موارد را به خوبی پیش ببرید اما نتیجه کار رنگ بندی دلنشینی نداشته باشد، شما فرصت ارائه یک کار خوب به مخاطب را از دست داده‌ اید. قطعا انتخاب رنگ مناسب روی کاربر بسیار تاثیر گذار است.

پالت رنگ چگونه ساخته می شود؟

قوانین ترکیب رنگ‌ ها و هارمونی بر اساس جایگاه هر رنگ در چرخۀ رنگ است. یک پالت حرفه ای با چندین روش ساخته می شود که تمام این روش ها، علمی، اصولی و موجود در طبیعت و بر اساس اصول اولیه روانشناسی و شناخت رنگ ها می باشد. ما در اینجا 6 روش زیر را معرفی می کنیم اما روشهای بسیار بیشتر و پیچیده تری هم وجود دارند.

  1. تک‌ رنگ (Monochroamtic): این طرح فقط با یک رنگ و تغییرات همان رنگ شکل می‌ گیرد. انتخاب پالت‌ های رنگی تک‌ رنگ، اصولاً نتیجه خوبی می‌ دهند، چراکه رنگ‌ ها قطعا با هم هماهنگ هستند، با این حال گاهی ممکن است کسل‌ کننده باشند.
  2. مشابه (Analogous): این رنگ‌ بندی از رنگ‌ هایی که در چرخۀ رنگ کنار یکدیگرند شکل می‌ گیرد.
  3. مکمل (Complementary): از رنگ‌ های مخالف در چرخه رنگ تشکیل می‌ شود. رنگ‌ های مخالف رنگ‌ هایی هستند که در چرخه رنگ رو به روی یکدیگر قرار گرفته‌ اند. هدف این طرح، ایجاد کنتراست بالا و ایجاد یک پالت رنگ جذاب است.
  4. رنگ‌ های سه‌گانه (Triadic): این طرح از 3 رنگ جداگانه تشکیل می‌شود که در چرخه رنگ به صورت مثلث در فاصله مساوی از هم قرار گرفته‌ اند.
  5. متساوی‌الساقین (Split-Complementary): در این طرح 2 رنگ کنار هم و 2 رنگ مکملشان انتخاب می شود. یا در روشی دیگر  3 رنگ انتخاب می‌شود، به گونه‌ ای که 1 رنگ را انتخاب می‌کنید و بعد 2 رنگی را که مجاور رنگ مکمل آن هستند انتخاب می‌ کنید.
  6. رنگهای مربع (Square): در این روش مانند روش قبل 2 رنگ با فاصله ای 1 یا 2 رنگ بینشان همراه با رنگ مکملشان را انتخاب می کنید.

سخن پایانی

پشت تئوری رنگ‌ ها یک دنیای بزرگ وجود دارد. در این مقاله ما در مورد اصول اولیه روابط رنگ‌ ها صحبت کردیم. انتخاب یک پالت رنگ مناسب اتفاقی نیست، بلکه به تمرین و دانش نیاز دارد. فقط کافی است شناخت اولیه از اصول رنگها، انتخاب درست رنگ اصلی، وزن و درصد استفاده از هر رنگ کنار رنگ دیگر و اصول استفاده از رنگهای خنثی در کنار رنگهای اصلی را یاد بگیرید، بعد از آن می توانید از یک پالت حرفه ای به خوبی استفاده کنید.

ما برای شما لیستی از 100 پالت جذاب و حرفه ای آماده کردیم که هر طراحی در هر زمینه کاری می تواند از آنها استفاده کند. توصیه می شود ابتدا مقاله اصول و مبانی رنگ را مطالعه کنید. همچنین در آینده با مقالات بیشتر و جذاب تری از دنیای رنگ ها در خدمت شما خواهیم بود.


حضور شما در این رسانه مایه دلگرمی و افتخار همه ماست.

UPreset.com

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.